Hjem Trivsel Frikvarter med legeinstruktører

Frikvarter med legeinstruktører

Legepatruljen

Går du i 1. - 3. klasse, har du i udvalgte perioder mulighed for at være med i fælles leg. Vores elever fra 8. årgang er uddannet som legeinstruktører og sætter gang i forskellige lege. De sætter rammen og sørger for, at alle der har lyst, kommer med i legen.

Her kan du

• lege med andre børn fra Indskolingen
  • få inspiration til nye lege, som du kan lege med dine kammerater
  • få rørt kroppen og lattermusklerne, så du er frisk til den næste lektion

Peer educators - børn hjælper børn

Peer betyder ligemand, og idéen bag peer-education er, at børn lærer nemt fra ligestillede - dvs. andre børn

Peer-education er et praktisk værktøj mod mobning og til at fremme trivsel på skolen.

På Tallerupskolen er det vores 5. årgang som er peer-educators for 0. årgang. De større børn lærer bl.a. de mindre, hvordan man bedst håndterer konflikter og stopper mobning.

Vores erfaring viser, at værktøjet er en gevinst for både store og små. Peer-educatorne på 5. årgang får styrket deres selvtillid, og de opøver sociale færdigheder i bl.a. at lytte, kommunikere, vise forståelse og tage ansvar. 0. årgang udvikler samtidig deres sociale kompetencer og har glæde af relationen til de større elever. Det er sejt at have en god ven i 5. klasse.

Gennem forløbet lærer alle eleverne, at de har et medansvar for skolens og klassens sociale liv.