Tallerupskolens grundfortælling
Fællesskaber
Vi vægter trygge, nærværende, udviklende og stærke fællesskaber, hvor alle oplever, at de har værdi, som de er. Eleverne lærer værdien af at være positive bidragsydere til fællesskaberne, hvor der er plads til forskellighed. De drager omsorg og tager ansvar for hinanden, for sig selv og for skolen. Dette er med til at danne dem som aktive demokratiske borgere, der er klar på i fællesskab med andre at skabe fremtidens samfund.
Samarbejde og dialog
Gennem samtale og dialog opnår vi den bedste forståelse for hinanden og vores forskellige perspektiver. Vi vægter at have et anerkendende, ligeværdigt og positivt samarbejde med forældre, elever og samarbejdspartnere. Vi møder hinanden med en åben og nysgerrig tilgang. Det giver de bedste betingelser for at skabe læring og trivsel for alle.
Læring
Vi forstår læring som faglig, social og personlig læring. Vores mål er, at alle elever skal blive så dygtige, de kan på alle tre parametre. Vi sætter derfor rammerne for et trygt læringsmiljø, der er med til at vække elevernes nysgerrighed, skabe rum for fordybelse og bevare elevernes lyst til at lære mere. Vi planlægger en varieret undervisning, der er med til at skabe mening og bygge bro til det omgivende samfund. Vi følger med i den nyeste tænkning inden for didaktik og pædagogik, og vi tager det med os, som kan være med til at skabe en moderne folkeskole.
Skolen og omverdenen
Vi samarbejder med det lokale erhvervs- og foreningsliv, ligesom vi benytter os af en mangfoldighed af kulturelle tilbud i Odense og på resten af Fyn. Vi trækker undervisningen ud i naturen og ind i kulturen, da det skaber mening og er med til at pirre elevernes nysgerrighed, åbne omverdenen og give dem lyst og mod til at lære mere.