Hjem Læring Skoleskak

Skoleskak

På Tallerupskolen bliver du introduceret til skak allerede i indskolingen. I SFOén er skak ofte på programmet som aktivitetstilbud. Herudover har vi personaler med instruktør-uddannelse, som står til rådighed for klasserne, så der kan spilles skak i skoletiden.

Vi er medlem af Dansk Skoleskak og på skolernes skakdag får alle elever tilbud om at deltage i turneringen. De bedste spillere går videre til landsfinalen i skoleskak. Selv om vi endnu har et mesterskab til gode, er det altid en stor oplevelse at være sammen med så mange andre skak-entusiaster. Vi deltager også i kommunemesterskabet for alle årgange.

Skakspillet er med til at udvikle elevernes matematiske evner og forbedrer koncentrationen. I sagens natur spiller alle efter samme regler. Herudover trænes både sportsånden og hensyntagen til de andre spillere. Dermed er skakspillet også med til at udvikle elevernes sociale kompetencer. Dansk skoleskak har sammen med Aarhus Kommune og Tryg Fonden forsket i effekten af en times ugentlig skakundervisning. Resultaterne er overraskende. Du kan læse mere på Dansk skoleskaks hjemmeside